Välkommen till min blogg:

om scrapbooking, handgjorda kort, virkning, stickning, akryltavlor, glas- och porslinsmålning, och annat som förgyller min tillvaro.

Lämna gärna en kommentar, när ni har besökt min sida.
Mycket nöje!

Ulrica



söndag 14 mars 2010

Vila vs gardiner & kuddar

Vila, var vad jag hade tänkt göra denna helgen, men vem klarar av det när vårsolen bränner och inspirationen tilltar. Nä istället har jag bytt textilier i kök och vardagsrum.

Till köksfönstret använde jag vackra lakan som jag har fått efter min gammelmormor och gammelmorfar, och som har legat oanvända i över 25 år, men som äntligen kommer till nytta. Min gammelmormor som i sin ungdom arbetade som sömmerska hos NK i Stockholm, hade troligtvis klämt fram en tår om hon hade sett mina försök till sömnad. Men slutresultatet tyckte jag blev bra, ändå.......

Vilka underbara broderier och monogram de gjorde på sina lakan förr, helt fantastiskt.
Kökssoffan fick även den ett lyft, med en ny dyna, (med tyg från gamla gardiner som har blivit solblekta på baksidan och inte fyller sin gamla funktion längre) samt några nya kuddar.

I vardagsrummet hängdes ett par ljusa gardiner upp, och de gamla mörka och solkänsliga gardinerna får vila tills hösten kommer åter. Även denna soffa fick lite nya fräscha kuddar......som ni märker är brunt och beige min grej, nu under våren.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar