Välkommen till min blogg:

om scrapbooking, handgjorda kort, virkning, stickning, akryltavlor, glas- och porslinsmålning, och annat som förgyller min tillvaro.

Lämna gärna en kommentar, när ni har besökt min sida.
Mycket nöje!

Ulrica



måndag 30 augusti 2010

Mina Mysigt Mumsiga Mandelkakor


På begäran får ni här ett recept på riktigt smarriga kakor.
Receptet fick jag av en barndomskompis mamma (Sonja) när jag var i 12-13 års åldern. Och sedan dess har kakorna dykt upp på många kakfat genom åren, och är alltid lika uppskattade.

Mandelbottnar:
4 äggvitor
200g mandel
300g florsocker

Kräm:
4 äggulor
1 1/2 dl florsocker
100g rumsvarmt margarin

Vispa äggvitorna till ett hårt skum, och blanda försiktigt ner den skållade och malda mandeln samt florsockret. Klicka ut smeten på en plåt och grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter i 175°.

Blanda äggulor, florsocker och margarin till en slät kräm. När mandelkakorna har kallnat bred ut krämen på mandelkakorna och sätt ihop dem 2 och 2.
Njut!

1 kommentar: