Välkommen till min blogg:

om scrapbooking, handgjorda kort, virkning, stickning, akryltavlor, glas- och porslinsmålning, och annat som förgyller min tillvaro.

Lämna gärna en kommentar, när ni har besökt min sida.
Mycket nöje!

Ulrica



måndag 6 augusti 2012

Virkad filt i Paris

Sista juni stängde "min" garnbutik i stan :(, och jag ilade dit för att hinna köpa garn till ett nytt projekt och det blev ..............  ännu en filt :). 




Denna gången gjorde jag filten i en svagt gammelrosa färg i garnet Paris.
Jag valde att göra min filt enfärgad och nästan dubbelt så stor som i mönstret.




Mönstret hittar ni här.


2 kommentarer:

  1. Hej!

    Måste bara säga att du har en jätte fin, inspirerande blogg. Fantastiska saker du gör!!

    Sen undrar jag hur du gjorde kanten på filten?
    Gör en likadan till min syster som väntar barn och din kant är strået finare än den på drops mönster. Men jag får inte till den lika fint som du har.

    Tack på förhand, ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Tack snälla Anna och Mona för era söta ord, de värmer verkligen. Det är så himla roligt att få så fina kommentarer.

    Wow Anna vilket jobb du har haft, målat på porslin på Rörstrand, det låter ju urhäftigt, och då vet du ju också hur mycket arbete det är att få till motiven, men också vilket härligt material glas och porslin är att måla på.

    Mona kul att du hittar inspiration på min blogg. Naturligtvis skall du få beskrivningen på kanten på min filt. Det är en kant jag även gjort till mina delight filtar

    Mönsterbeskrivning på kanten:
    varv 1: börja i ett hörn, 1lm sedan 1fm i varje m v runt (dvs 1gm i varje stolpe, 1fm i varje hörn på själva filten) avsluta med 1 sm i den första lm

    varv 2: 3l (=1st) sedan virkas 1st i varje fm, men 2st i var och en av 2 fm i varje hörn av filten. (4st i varje hörn)

    varv 3: 3lm (=1st) sedan virkas 1st i varje fm, men virka 2st i var och en av de 4st i varje hörn (8st i varje hörn)

    varv 4: 3lm *hoppa över 3st, 1fm i nästa st, hoppa över 3st, 10 st i nästa st* upprepa *-* v runt. Se till att det kommer en båge i varje hörn.

    Härliga hösthälsningar
    Ulrica

    SvaraRadera